Korektor non profit

Odchodząc od poprawiania tego, co moje, poprawiam książkę znajomego, ale tylko pod względem interpunkcyjnym, ortograficznym i składniowym. Oczywiście nie będę poprawiała treści pod względem merytorycznym, bo to nie moja książka, ale jest mi bardzo przyjemnie, kiedy mogę wcielić się w rolę korektora.

Kto mnie zna, ten wie, jak bardzo lubię poprawiać błędy w książkach, gazetach, wypracowaniach itd. Robiłam to wielokrotnie, non profit, bo sprawia mi to po prostu radość. Nie ukrywam jednak, że chciałabym choć w niewielkim stopniu zajmować się tym zawodowo lub otrzymywać za to choć niewielkie wynagrodzenie. Na razie moje nazwisko jako korektora lub podziękowania wystarczą mi w zupełności, ale co będzie później?

W każdym razie:

Pisanie nie oznacza myślenia; to przedrzeźnianie albo co najwyżej imitacja myśli.
Emil Cioran

Nie wiem, czy rozumiem ten cytat właściwie, ale według mnie idealnie odnosi się do tego, co czują pisarze. Mają w głowie milion myśli i muszą jakoś ubrać je w słowa, więc wymyślają, imitują te myśli, przekładają ja na wyrazy i zdania, a chyba każdy wie, jak czasem trudno jest coś powiedzieć. I pewnie mój znajomy czuje to samo. Ale sam też wie, że nie należy się poddawać, nawet jak coś nie wychodzi, a czas ucieka gdzieś wczoraj i w zeszłym miesiącu czy roku. Wręcz byłoby głupio, gdyby teraz zrezygnował, chociażby dlatego że naprawdę daleko zaszedł. Skończona seria, która trzeba tylko sprawdzić i wydać. To już najmniejszy pikuś.

Ja zawsze zachęcam każdego, kto choć odrobinę pisze, żeby kończył to, co zaczął. Można nie dokończyć obiadu, bo za dużo lub nie dokończyć zmywania, bo się nie chce, ale prawdziwe pisanie wiąże się z tym, że nigdy nie jest za dużo i nigdy nie chce się skończyć!* Serdecznie polecam! ;)

* Skończyć opowiadanie czy książke – O.K., skończyć z pisaniem – nigdy w życiu!

One thought on “Korektor non profit

  1. I to prawda :) Nawet jak jakiś tekst długo pozostaje niedokończony, to zawsze czuję, że jeszcze muszę do niego wrócić i zakończyć albo przynajmniej trochę pozmieniać. Pozdrowienia ;)

Skomentuj

